Waarom zijn pilotenopleidingen in Nederland zo ontzettend duur?

Kosten pilotenopleidingen NL
De lage landen behoren tot de rijkste landen van de wereld. De introductie van de Euro is in Nederland massaal aangegrepen om de marges te verhogen ten koste van de klant. Veel zaken zijn nu hetzelfde geprijst in Euro’s als voor de introductie in Hfl. Maar zoals we allemaal weten is de Euro 2,204 keer zo veel waard. Dit heeft natuurlijk zijn effect op je vliegopleidingskosten want het verhoogt de overhead. Samen met de hieronder genoemde factoren zorgt e.e.a. ervoor dat Nederland zo’n beetje het duurste land ter wereld is om een opleiding tot piloot te volgen. De meeste Nederlandse vliegscholen rekenen ongeveer 110.000 euro voor een opleiding tot verkeersvlieger of ATPL en rond de 15.000,- Euro voor een Private Pilot vliegbrevet (PPL).

Hoe komt dit?

Houding overheid tav General Aviation
Er zijn maar weinig  kiezers die zelf vliegen en piloten zijn ook nog eens slecht georganiseerd. General Aviation wordt gezien als een vervuilende hobby voor de elite die het commerciële vliegverkeer hindert. In werkelijkheid hebben vliegtuigen de laagste emissies en brandstofverbruik van alle vormen van transport. (Stel je eens voor dat 300 passagiers met de auto naar Karachi rijden ipv met het vliegtuig gaan.) De uitstoot van de general aviation is minder dan 0,1 % van die van het landtransport, de industrie en de energie opwekking samen.  Zoals we verderop zullen zien is deze grondhouding slecht nieuws voor de vliegerij in Nederland…

Belastingen
In Nederland is dus “General Aviation” synoniem voor “rich boys toys” en geen belangrijk industriesegment met als gevolg dat deze sector letterlijk kapot wordt belast. Nederland kan zich dit veroorloven omdat we geen vliegindustrie van betekenis meer hebben. KLM was (en is) niet in staat te concurreren met de discounters na de liberalisatie van de markt en ontsnapte aan een bankroet door zich aan de hoogste bieder te verkopen. Fokker probeerde  hetzelfde met DASA maar faalde en ging failliet. Eigenlijk vergaat het de general aviation hetzelfde als de automobielmarkt want BPM + BTW verdubbelen bijna de prijs van een auto. Onze Brandstofprijzen en wegenbelasting behoren tot de hoogsten ter wereld. Rekeningrijden wordt binnenkort ingevoerd. Stel je dit eens voor in Duitsland, Engeland of Frankrijk; landen met een grote bloeiende automobiel en luchtvaart industrie.

Landingsgelden
De International Civil Aviation Organisation (ICAO) geeft duidelijk aan dat ongecontroleerde VFR vliegvelden geen toren met verkeersleider nodig hebben. Alle vliegbewegingen zijn voor verantwoording van de piloot, hetgeen ideaal is voor een lessituatie in een vliegschool. De meeste landen houden zich aan deze conventie maar Nederland niet. Zelfs ongecontroleerde velden zijn volledig bemand. De vlieger betaalt de rekening: 15,-to 50,- euro per landing op een klein veld is heel gewoon terwijl 50,- to 250,- euro per landing op middelgrote vliegvelden niet exceptioneel is. Probeer je de kosten eens voor te stellen wanneer je tijdens je vliegles circuittraining doet en dus elke 5 minuten een landing maakt. Blindvlieg naderingen en nachtlandingen met verlichting zijn uiteraard een veelvoud hiervan. Veel buitenlandse vliegvelden hebben nog steeds een jaarlijks landingsabonnement beschikbaar voor  “homebased” vliegscholen terwijl veel kleine veldjes in b.v. Wallonie en Frankrijk gratis zijn. Ook rekenen veel Europese vliegvelden niets aan voor een oefennadering waarbij de wielen de runway niet raken.

BTW heffing
Vliegscholen zijn BTW plichtig in NL in tegenstelling tot het gehele publieke schoolstelsel. De regelgeving hieromtrent is vaak gunstiger in de ons omringende landen. Dit kost je 19% extra.

Brandstofprijzen
In het buitenland wordt een pilotenopleiding in een vliegschool gezien als commerciële dienst zodat accijnsvrij getankt kan worden net zoals de airlines. Hierdoor kan men tanken voor half geld, dus voor AVGAS of 100LL betaal je in Nederland 2,25 euro terwijl dit goedje je elders (b.v. in Spanje 1,05 euro per liter kost. ) Je consumptie ligt tussen de 20 – 80 liter per uur. Dit is uiteraard afhankelijk van het type vliegtuig en de gekozen vliegles. ATPL studenten hebben ongeveer 200 uur nodig…

Marges van vliegscholen
Als je het bovenstaande hebt doorgenomen zul je wel begrijpen dat het merendeel van de Nederlandse vliegscholen hun flight training operaties (deels of geheel ) hebben uitbesteed aan vliegscholen in lagere kostenlanden met besparingen tussen de 30 en de 70% tot gevolg. Maar let op! Deze besparingen worden niet doorgegeven aan de studenten die zo schuldenaren voor het leven worden. De prijs van b.v. een vliegopleiding in NL is en blijft dus ongeveer 110.000 Euro terwijl dit in het buitenland veel goedkoper is.

In mijn volgende blog gaan we het hebben over allerlei andere (vlieg)restricties in Nederland die indirect ook kostenverhogend werken

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: